Saturday 1 December 2012

Puding Karamel...

Puding Karamel ni bahasa orang hotel menyebutnya... kalu orang ganu aku sebut puding gula hangus jer... nk kate gula hangus tu, aku tengok bese jer.... hahahah... mase tu mood rajin bebenor nak masak... mentang beli telur sepapan kan.... ade selalu idea nak wat something ni... hehehe...

pagi tu, mase semua housemate masih tido lagi aku terjage then tak boleh nak tido2 dah... tu yang tercetus idea nak buat puding gula hangus a.k.a. puding karamel... resepi puding ni senang yang amat... ingat susah jugak... tapi bile mak aku bagi petua, waduh2 kalu kahwin ni bisa rebut hati suami kot... hahahah...

resepi2 nya adalah berikut... cewah, ayat... hahaha....

a) 2@3@4 sudu besar gula kasar ( ikut saiz loyang, kalu saiz loyang besar gune sikit jer nanti jadi x lawa... macam kes aku... nanti aku tayang kat korang...)

b) 6 biji telur saiz sederhana

c) 1 tin kecik susu pekat ( aku x taw la sekarang ade x lagi tin susu pekat saiz 350 ml... yg ade sekarang ni berlambak yang saiz 550 ml... korang sukat la macam mane pon... aku guna mug yg boleh muatkan 350 ml)

d) air 350 ml (mesti sama sukat dengan susu pekat tadi...)

e) 1 sudu besar tepung gandum ( tepung gandum tu jangan menggunung sgt, membukit bese jer... ala2 nak mendatar tapi still la... korang bayangkan sendiri ek...)

cara2 membuatnya adalah.... hehehehehe... ayat....

a) panas kan pengukus. sambil itu, cairkan gula dalam loyang di atas dapur gas. sampai cair dan warnanya bertukar menjadi kecoklatan, (ade ke perkataaan tu... ikutlah, janji korang faham...) dan ketepi kan...

b) menunggu pengukus panas, pecahkan 6 biji dan kacau... smpai jadi kekuningan tapi tidak berbuih....

c) masuk susu pekat dan air... kacau lagi sampai korang tengok kat alat yang korang gune tu, angkat tinggi2, yer flow macam air dah, tak macam flow susu pekat dah...

d) acuan susu pekat dan air tadi masukkan tepung gandum... kacau lagi... bila dah macam sebati tu campurlah dengan telur tadi.... kacau la lagi....

e) bila korang dah macam puas hati, agak2 dah sebati tapi telur tu tak berbuih taw... masuklah ke dalam loyang tadi... korang mesti akan perasan gula tu jadi keras.... biarkan saja...

f) kukuslah selama 45 minit dengan kadar api yang sederhana....

hehehehehe... lepas dah siap tu jangan terus terbalik kan dalam pinggan... kalu x jadi macam yang aku punyer... dah lah gule gune x cukup, tak sempat kecut habis aku dah transfer dia ke pinggan... then simpan dalam peti ais... makan time sejuk, waduh, syahdu... memang best la... cuba resepi ni... memang best... for your information... resepi ni dah masuk dapur hotel ape tah... kawan mak aku yang mintak dari mak aku... bangga sih.... hahahah....

ni la puding karamel aku yang x cantik tu... takpe2 1st time mencuba... tapi yang merasa semua kate sedap... hehehe...

P/s: Oh ya, korang klik kat iklan aku kat atas sekali tu, kat sebelah kanan tu, kat bawah ni ea.. Hehehe klik lah, jangan malu-malu..

No comments:

Post a Comment