Sunday 13 January 2013

Seindah Cintamu



Bab 23

Julia memulakan kerjanya di bahagian Pengurusan Pengiklanan yang diketuai oleh Encik Rusdi sendiri. Setelah diberi penerangan yang lebih jelas tentang kerjanya barulah Julia memahami lebih mendalam mengenai syarikat tersebut.
          Syarikat N&N merupakan sebuah syarikat besar yang mempunyai beberapa resort dan hotel, membina dan menjual rumah-rumah banglo mewah. Julia melakukan kerjanya dengan sedikit kekok kerana dia tidak mempunyai pengalaman bekerja di bahagian pengiklanan.
          “Ju, boleh ke buat cadangan pasal iklan tadi?” Suara Mardhiyah memecahkan lamunannya. Mardhiyah adalah orang pertama yang diperkenalkan kepadanya oleh Encik Rusdi. Keramahan Mardhiyah membuatkan Julia tidak berasa kekok untuk berganding bahu dengannya.
          “Cadangan iklan tu, Ju masih memikirkannya. Idea tu dah ada cuma Ju masih kekok untuk hasilkannya dalam bentuk grafik.” Jawab Julia perlahan. Dia masih perlu belajar untuk berkomunikasi dengan orang luar.
          “Grafik??? Maksud Ju, Ju nak hasilkan macam design ke? Kalu macam tu Ju guna je adobe photoshop. Just simple saja sebab nanti design tu akan dibuat semula agar lebih cantik.” Terang lagi Mardhiyah agar Julia lebih faham.
          “Ok Mar. Thanks. Nanti Ju tunjukkan pada Mar.” Julia mula tersenyum.
          “Small matterlah. Hahaha.” Mardhiyah kembali ke kerusinya.
          Namun setelah itu, senyuman Julia kembali sirna apabila dia menghadap komputernya dan designnya masih kosong. Dia memandang kiri dan kanan untuk melihat bagaimana orang lain menggunakan adobe photoshop untuk menghasilkan design.
          “Mar.” Julia kembali memanggil Mardhiyah untuk meminta tolongnya.
          “Iya Ju.” Sahut Mardhiyah namun matanya masih melekat pada skrin komputernya.
          “Boleh tolong Ju tak? Ju tak pandailah nak buat adobe ni.”
          “Ju tak pandai nak buat?” Mardhiyah bangun dan mendekati meja Julia.
          “Erm, ni first time Ju kena buat design. Ju tak pernah belajar pon nak buat design ni.” Julia menerangkan keadaan sebenar. Sebenarnya dia sendiri hairan kenapa Encik Rusdi meletakkan dia di bahagian tersebut.
          Mardhiyah sudah membuat muka pelik. “Ju tak biasa guna adobe high version ke? Adobe ni hampir sama je dengan yang version lama cuma makin banyak choices je.”
          “Bukan tu, Ju memang tak pandai guna apa-apa software design. Julia tak belajar design dulu.” Julia memandang wajah Mardhiyah yang mula berkerut.
          “Ju tak belajar design, habis tu Ju belajar course apa dulu?”
          “Ju belajar akaun, pengurusan kewangan.” Julia tidak memandang muka Mardhiyah.
          “Erm, betul orang cakap kan. Tak semestinya apa yang kita belajar dulu, itu yang kita akan kerjakan sekarang. Takpelah Ju, mula hari ni, Ju kena belajar untuk menjadi seorang designer. Hahaha.” Mardhiyah menepuk-nepuk bahu Julia.
          “Boleh ke, macam tak bertauliah je. Hahaha.” Julia kembali tersenyum.
          “Bolehlah, alah design ni senang je. Idea tu yang susahnya. Perlu kreatif dan inovatif. Jangan menciplak yang orang lain dan meniru, itu yang penting. Ok, kalu Ju takde basic design grafik knowledge, Ju guna easy software jela dulu. Belajar guna software design yang mudah dulu.” Mardhiyah memainkan tetikus dan membuka software GIMP.
          Software tersebut hampir sama dengan dengan adobe photoshop cuma ia lebih mudah dan simple sahaja. Langkah permulaan untuk belajar. Mardhiyah mengajar Julia satu per satu untuk melengkapkan satu design yang cantik walaupun hanya menggunakan software GIMP.
          Rusdi hanya memerhati Julia di sebalik tirai pejabatnya. Sambil itu, dia sedang bercakap telefon dengan suami Julia. Melaporkan setiap gerak-geri Julia kepada Johan seperti penyiasat tak bertauliah saja gayanya.
          “Sumpah aku tak teliti elok-elok resume dia masa interview tu. Dah kau suruh aku ambil dia bekerja terus, aku letaklah dia di bawah jabatan aku. Mana aku pandai sangat nak atur-atur pekerja ni.” Rusdi dah sakit perut ketawakan dirinya sendiri yang telah tersalah membuat keputusan.
          “Gila kau, bini aku tu belajar akaun kau pergi letak kat bahagian iklan buat apa. Dah dia belajar akaun, kau agak-agaklah sendiri nak atur department tu. takkan tu pun aku nak suruh. Hahahaha. Nanti dia mesti cerita kat aku bila habis kerja nanti. Hahahaha.” Johan sendiri tak dapat menahan gelihatinya bila mendengar cerita Rusdi.
          “Tulah silap aku ni tak tengok betul-betul resume dia. Kalau ramai pengurus macam aku ni, boleh bankrup syarikat ni. Letak je mana-mana pekerja kat bahagian yang tak sepatutnya. Hahaha. Kesian bini kau, terkulat-kulat dia nak buat kerja tu. Macam mana ni, nak suruh Julia pindah department ke?” Rusdi meminta pendapat dari tuan empunya syarikatnya.
          “Tak payahlah, aku tak nak dia stress dengan kerja kewangan tu. Nanti tu lama-lama bila aku dah masuk kerja balik, aku pindahkanlah dia ke bahagian kewangan. Report kewangan dengan report tender bila kau nak bagi kat aku ni?” Johan mula merindui suasana bekerja di syarikatnya. Sudah lama dia bercuti dan hanya mendengar khabar tentang syarikatnya daripada Rusdi sahaja.
          “Tulah, nanti aku keluar lunch tu aku singgah sekejap kat rumah kau. Apa lagi yang kau nak pesan kat aku ni?” Rusdi mula mengemas barang-barangnya dan membuka almari yang menyimpan fail dan rekod yang diminta oleh Johan. Dia sememangnya seorang yang jujur dan boleh menjalankan amanah dengan baik.
          “Sebelum kau datang sini, kau tolong singgah beli makanan kat aku. Bini aku dah tak boleh nak masakkan aku makan tengah hari dah.” Johan melabuhkan punggungnya di atas sofa sambil mencapai remote control tv. Dia mula kebosanan di rumah apabila berseorangan begitu.
          “Kesiannya bunyi aku dengar. Bos tak makan lagi ke bos? Hahaha. Yelah, nanti aku belikan nasi berlauk. Aku pilih jelah lauk yang sesuai, kaulah ni punya pasal hari ni aku tak boleh nak lunch dengan Mar dah.” Rusdi memandang jam tangannya dan masa rehat sudah mula. Staff-staffnya mula beredar dari situ untuk mengisi perut dan solat zohor.
          “Aku tak kisahlah, janji aku kenyang. Dengan Mar tu bila-bila masa, lain kali pun kau boleh makan sekali kan. Dahlah, bila sampai nanti kau call aku balik. Bye.” Johan telah mematikan talian.
          “Bye.” Rusdi menyimpan telefonnya ke poket seluar. Dia mengepit beberapa fail di celah ketiaknya sambil berdiri di dinding bercermin biliknya.
          Dia mengintai di sebalik tirai dan melihat Mardhiyah dengan Julia sudah tiada di tempat mereka. Mungkin sudah keluar untuk makan tengah hari bersama. Dia terus keluar dari biliknya untuk berjumpa dengan Johan dan suasana yang sepi menandakan tiada sesiapa lagi di jabatan itu.

P/s: DSP CREATIVE blog... ini pun blog aku jugak... hehehe... 

No comments:

Post a Comment