Wednesday 9 January 2013

Perlukah Aku Bersedih???




Kepada reader blog saya, saya nak tanya something ni. Korang akan rasa sedih tak kalau time exam begini kan, ada kawan rapat korang tahu soalan spot, tapi dia tak bagitau kat korang. Korang taw pon lepas ada incident yang terjadi menyebabkan korang tahu lah hal tersebut. Sedih tak???

        Kalau korang tanya aku, aku mesti jawab sedih sangat. Ibarat dia macam makan seorang diri je. Nak berjaya hanya dia seorang diri, orang lain macam tak nak berjaya jugak. Tapi bila pakwe aku cakap, kita belajar ni sebab exam atau pun memang nak cari ilmu untuk bekalan.

        So, aku boleh terimalah hakikat tersebut. At least aku berusaha sedaya akulah kan. Alhamdulillah jugaklah aku boleh jawab paper exam tersebut. Pakwe aku cakap tak payahlah nak terasa hati ke, nak sedih ke, nak kecewa ke, yang penting keikhlasan aku dalam menuntut ilmu ni.

        Betulkan kata dia tu, sebab aku belajar sekarang ni untuk bekalan masa depan. Dengan ilmu sekarang ni, dengan result exam yang aku usaha sendiri ni, itulah yang akan aku gunakan untuk mencari rezeki nanti. Kalau dapat result yang tinggi tapi dari hasil seperti yang tak sewajarnya itu, soalan spotlah, soalan bocor dari lecturer sendirilah, berkat ke semua tu???

        Aku nak cari rezeki yang halal sebab tu aku kena usaha sendiri dari sekarang. Aku tak perlukan soalan spot ke, soalan bocor ke, aku tak perlukan semua tu. Cuba jawab soalan past year, ya, yang tu aku perlukan, yang tu aku buat sekarang ni. Sebab apa yang kita buat sekarang ni akan berantai untuk masa akan datang.

        P/s: Aku faham, mana ada student yang nak susah masa exam, tapi fikirlah dengan cara yang tak halal begitu, nanti cari rezeki kelak boleh ke korang sebutkan korang mencari rezeki yang halal???? Aku tahu sebab aku pun pernah lalui dan tempuhi perkara tersebut. So, marilah kita sama-sama berubah ke arah kebaikan. Fikir-fikirkanlah…

P/s: DSP CREATIVE blog... ini pun blog aku jugak... hehehe... 

No comments:

Post a Comment