Thursday, 29 August 2013

Seindah Cintamu



Bab 30

JOHAN hanya memandang awan putih dari sisi tingkap kapal terbang. Terus memori bersama Julia terimbau kembali. Setiap petang dia dan Julia akan turun ke taman permainan di hadapan kondonya.
Di taman itu mempunyai sebuah kolam yang sederhana besar. Di kolam itu orang ramai dapat mencari ketenangan dengan melihat gelagat ikan yang berebutkan makanan. Keadaannya sungguh damai sekali walaupun berada di tengah kota.
          “Macam manalah perasaan orang yang naik kapal terbang tu kan?” Soal Julia sambil memandang ke arah langit. Johan turut mendongak ke awan putih di langit yang biru itu, ternampak kecil sahaja kapal terbang di langit itu.
          “Kenapa?”
          Johan menatap wajah Julia yang mendongak ke atas. Wajah bersih itu tiada sedikit pun kecacatan padanya. Semuanya adalah sempurna di mata Johan.
          “Sebab tak pernah naik kapal terbang. Tak pernah ada peluang macam tu.” Julia hanya tersenyum sambil memandang ke atas langit itu.
          “Dulu hanya dengar cerita dari kawan sekelas yang berasal dari Sabah dan Sarawak bila masa cuti semester, diorang akan balik naik kapal terbang. Tapi bila ada cuti yang masanya singkat saja diorang takkan balik ke sana sebab tiket kapal terbang mahal.
Pernah ada angan-angan untuk naik kapal terbang tapi nak pergi mana. Tak tahu nak pergi mana kalau naik kapal terbang. Tahu naik bas je kalau nak balik Kedah dulu.” Julia hanya meluahkan apa yang terpendam dalam sanubarinya.
          Johan hanya terdiam dan memandang sekali lagi ke langit biru itu.
          “Mesti best bila dapat duduk sama tinggi dengan langit ciptaan tuhan tu. Mesti dapat lihat keindahan bumi dari atas sana kan. Pernah baca dalam artikel masa belajar dulu, pakar astronomi Islam ada membincangkan tentang ayat-ayat al-quran yang berceritakan tentang langit, bila langit mengecut nanti bulan dilagakan dengan matahari, yang pasti manusia hanya dapat mengagak, hanya ALLAH yang Mengetahui.
Langit ada tujuh lapis, yang kita dapat lihat daripada bumi ini ialah langit yang pertama, diceritakan jugak bahawa langit kedua lebih luas ruangnya. Di sana ada alam lain dengan dimensi yang berbeza. Satu-satunya manusia yang melepasi langit kedua dan seterusnya dan sampai ke Sidratul Muntaha dan kembali semula ke bumi ialah Nabi kita Nabi muhammad saw yang pasti jika orang lain ingin melepasi dimensi yang berbeza ini perlukan pakaian serta peralatan yang sesuai. Menakjubkan sekali setiap hikmah-hikmah itu kan.” Johan hanya mendengar setiap bait kata-kata Julia itu.
          Selama ini dia hanya memandang ke arah langit tanpa apa-apa perasaan tapi apabila bersama Julia, dia tersenyum dalam hati.
‘Benar kata-kata sayang itu, menakjubkan sekali hikmah-hikmah yang terlindung pada setiap kejadian.’
Apa yang Johan rasa ketika itu sungguh berbeza sekali, bersama Julia, dia mempelajari sesuatu yang baru. Kesilapan dirinya yang disedarkan oleh Julia bahawa hidup ini bukan hanya mencari rezeki semata-mata.
Banyak perkara yang masih perlu dia pelajari rupa-rupanya. Jika sebelum ini dia mencari keikhlasan orang lain terhadap dirinya, tetapi rupa-rupanya diri sendiri yang harus ikhlas terlebih dahulu terhadap orang lain.


ADA gosokan lembut di pahanya, lantas dia terus berpaling. Mamanya sedang tersenyum sambil membuat isyarat, ‘kenapa?’
          “Teringatkan memori tentang langit, mama.”
          “Memori tentang langit?”
“Erm… Masa tu Jo duduk di taman depan kondo Faz tu dengan Julia. Ada kapal terbang di langit. Isteri Jo tak pernah naik kapal terbang kalau mama nak tahu, yang Jo ingat dia ada cerita pasal langit pada Jo.”
“Erm, mama betul-betul tak sabar nak tengok menantu mama tu. Mak Mah dengan Pak Din puji macam-macam kat budak tu.”
“Budak, mama? Haha. Macam lain je bila mama sebut budak tu.” Johan hanya tersenyum sahaja.
“Eh, kan kamu kahwin dengan dia masa jadi budak-budak. Mama tak terfikir pun kesan kemalangan tu boleh jadi macam tu. Ada jugak kes macam ni, ya. Pelik bin ajaib jugak penyakit zaman sekarang ni.”
“Hahaha. Nak buat macam mana lagi mama. Dah nak sakit. Hahaha.” Gementar juga dada dia bila mengingatkan masa untuk berterus-terang hampir tiba.
“Mama, kalau Jo ada buat salah dengan mama, mama ampunkan tak?”
“Kenapa pulak cakap macam tu? Mestilah mama ampunkan, sedangkan mama sendiri ada salah silap dengan anak-anak mama.”
“Nanti dah sampai Malaysia, Faz dengan Man yang jemput kita kat airport. Mama jangan risau, Faz tak simpan apa-apa pun dekat mama. Apa yang dia pernah ucap, pernah kata tu sebenarnya dia tak pernah berniat pun nak buat macam tu.”
“Mama tahu, sebab tu mama rasa bersalah pada dia…”
“Mamanya, kita kena yakin pada anak kita. Apa yang lepas tu biarlah lepas. Tak payah dah nak sebut berulang kali. Sampai bila nak ungkit perkara sama, nak sebut perkara sama.” Tan Sri Nazirul Fadli memotong kata-kata Puan Sri Dr. Nazia Aminah.
Ingatkan Tan Sri Nazirul Fadli sudah lena sepanjang perjalanan mereka pulang ke Malaysia. Rupa-rupanya Tan Sri Nazirul Fadli turut memasang telinga mendengar perbualan antara Johan dan Puan Sri Dr. Nazia Aminah.


3 comments:

  1. Bila Johan nak jumpa Julia nie???
    Tak sabar. He³....

    ReplyDelete
  2. alaaa...pendeknya...

    ReplyDelete