Friday 2 November 2012

Mencuba pelbagai bahasa...

Hari ini masih lagi mencuba untuk menyiapkan skrip untuk bahasa Mandarin... bukan paksaan, tapi aku yang ingin mencuba... biarlah salah sekarang agar aku dapat betulkan di hari kemudian... saje offer diri nak buat skrip tersebut, at least dapat jugak aku menghafal perkataan, tone ataw nada dan maknanya sekali...

bersungguh benar orang kate belajar bahasa asing sedangkan bahasa sendiri belum tentu pasti betulnya... itulah yang sering diucapkan oleh orang yang melihat orang lain berusaha... aku faham keadaan tu bila aku cuba untuk "speak in english" yg aku sendiri kadang2 tak pasti betulnya ke tak... pastu ada orang tempelak kata kat aku balik...

weh kawan, kita belajar sebab kita nak apply dalam hidup kita... bukan setakat nak lulus dalam exam then dapat grade tinggi... kalu jeles tengok orang belajar, then belajarlah sekali.... bukannya tahu mengejek atau tempelak kalau orang tu salah... kalau salah sekalipun, kenapa tak betulkan kesalahan tersebut dah ko tahu sangat yang betulkan??? tak ke ko menunjukkan diri ko tu pelik, wahai MANUSIA yang mengejek..... understood???!!!

kenapa perlu mengejek bila orang sedang menuntut ilmu...??? menuntut ilmu tu kan fardhu kifayah bagi seorang MUSLIM... kalu suke mengejek orang yang nak mencari ilmu, jadi macam samelah kan mengejek tuntutan fardhu kifayah bukan....
p/s: fardhu kifayah tersenarai dalam perintah Allah kepada hamba2-Nya... (at least kena ada seorang dalam 40) then, fikir sendiri... suke benar mengejek orang yang nak belajar....

nak kongsi sikit ayat Al-Quran... semoga menjadi amalan dan pegangan... amin....


surah At-Taubah, ayat 79.
Allah berfirman yang bermaksud Orang-orang (munafik) yang mencela sebahagian dari orang-orang yang beriman mengenai sedekah-sedekah yang mereka berikan dengan sukarela, dan (mencela) orang-orang yang tidak dapat (mengadakan apa-apa untuk disedekahkan) kecuali sedikit sekadar kemampuannya, serta mereka mengejek-ejeknya, - Allah akan membalas ejek-ejekan mereka, dan bagi mereka (disediakan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya.



sila klik pada url tersebut....  http://rm50.biz-2u.com/?id=fastlien

No comments:

Post a Comment